Monday, October 5, 2009

Percutian bersama keluarga

Setiap murid mesti mempunyai cuti-cuti sekolah.Percutian ini mesti diisi dengan perkara yang berfaedah.Kita boleh menggunakan cuti ini bersama keluarga diisi dengan aktiviti yang baik.Terdapat beberapa aktiviti berfaedah yang boleh kita lakukan bagi mengisi percutian.

Cuti-cuti saya akan bergotong royong dengan keluarganya.Kita mengemas rumah,mengecut rumah,menyapu lantai dan mengelapkan cermain.Kita juga ada mencuci kereta dan menyapu sampah-sarap di halaman rumah.Sikap ini akan mengeratkan hubungan kekeluargaan.

Setiap pagi yang percutian,kita juga ada bersenam dan bersukan.Dengan bersenam dan bersukan badan kita akan menjadi sihat.Aktiviti bersenam dan bersukan juga akan dapat mencerdaskan minda kita.

Di samping itu,kita juga ada bersama-sama pergi ke Awan perpustakaan membaca bukan.Membaca buku boleh menambahkan ilmu pengetahuan dan memperbaiki bahasa melalui pembacaan.Kita juga ada meminjamkan beberapa buah buku balik ke rumah.

Bapa saya juga melayari internet kepada kita dan dia ada menjelaskan internet ada banyak halaman yang negatif kerana halaman ini bnyak keburukkan.Kita melayari internet dengan satu jam sahaja.Kita mesti menhadkan masa melayari internet ,ia boleh meletihkan minda dan badan kita.

Seseorang menggunakan masa percutian dengan baik,pasti akan mendapat banyak manfaat.Masa ini lebih bernilai daripada emas,janganlah kita menbazirkan masa.Kita hendaklah menggunakan masa menbuat sesuatu tidak akan merugikan kita.

No comments:

Post a Comment